Volg ons:

Beleef en ontdek de prachtige natuur en cultuur van Malawi. Lees hier de ervaringen van andere reizigers op hun verrassende en gevarieerde reis naar dit prachtige land!

Majete & Fisherman’s Rest

Zimba Safaris Malawi Majete Liwonde Zomba Fisherman lake huwelijksreis cultuur natuur reis tropisch strand 2014 2015 2016Onderweg was er van alles te zien, het viel meteen op dat er heel veel kerken en moskeeën stonden. Onze reis begon spannend want benzine was een grote schaarste. We zijn doorgereden en bij ieder tankstation hoopten we te tanken tot we uiteindelijk met een bijna lege tank bij het laatste dorpje kwamen. Na veel gedoe heeft de chauffeur gelukkig een jerrycan op de zwarte markt kunnen vinden, dit is nou Afrika hé. Iets vermoeid kwamen we laat in de namiddag aan bij Fisherman’s Rest.

De lodge ligt in een mooie tropische tuin met gigantische exemplaren van yucca’s, hertshoorns en palmen en vanaf het terras en zwembad heb je echt een fantastisch uitzicht over de groene Shire vallei. Het privé terrein is vrij groot en je kunt er rondwandelen door het bos waar af en toe impala’s en everzwijntjes rondscharrelen.

Zimba Safaris Malawi Majete Liwonde Zomba Fisherman lake huwelijksreis cultuur natuur reis tropisch strand 2014 2015 2016De volgende dag zijn we het lager gelegen Majete gereden, een rit door fel gekleurde groene heuvels en dalen van de Shire Vallei en pas dan zie je hoe mooi het landschap eigenlijk is. Onderweg zijn we langs dorpjes en rieten hutjes gereden, ergens stond een groepje mensen en er was duidelijk enige commotie. Ik verzocht de chauffeur om te stoppen. Er lag een grote dode python op de grond met allemaal toeschouwers eromheen, de python was net voordat wij aankwamen gevangen en gedood. Indrukwekkend zo een grote slang.

Majete is me erg meegevallen qua wild omdat ik gehoord had dat er niet zoveel te zien zou zijn. Het is een vrij bossig terrein maar van dikke begroeiing was geen sprake en we zijn er in geslaagd wat nijlpaarden, olifanten, buffels, kudu’s en een aantal antilopensoorten te spotten.

Brengen van onze schoolbankjes

Zimba Safaris Malawi Majete Liwonde Zomba Fisherman lake huwelijksreis cultuur natuur reis tropisch strand 2014 2015 2016Via het reisbureau hebben we schoolbankjes laten maken door lokale bewoners die we vandaag naar een schooltje gingen brengen. Met de schoolbankjes achter in de jeep reden we dwars door de bush en over een rivierbedding naar het dorpje en het schooltje dat voor ons was geselecteerd. Bij het zien van onze auto kwamen er een hoop kinderen op ons afgerend. Het waren er niet zoveel als anders zei Wictor want er was een lokale sportdag. Voor de kinderen hadden we ook schoolmaterialen, springtouwen en ballen meegenomen, die waren al snel in gebruik.

De kinderen hebben trots de schoolbankjes naar binnen helpen tillen en wilde allemaal één voor één op de foto om zichzelf terug te zien op de digitale camera. Deze schooltjes hadden nu gekleurde muren, licht en schoolbankjes. In andere schooltjes waren de klaslokalen als lege donkere schuren. Wel waren er toiletten en wasvoorzieningen voor de kinderen gedoneerd, een betonnen huisje met een gat in de grond. Het was een hele innemende en leerzame dag en geeft zeker het gevoel dat je meer wilt betekenen of doen.

Panoramisch uitzicht van Zomba

De rit naar Zomba ging langs vele groene heuvels en velden vol met boabab bomen. Kuchawe Inn ligt op een berg, de lange weg naar boven voert langs een aparte mix van tropische planten en naaldbomen. Geregeld staan er lokale kooplui langs de weg met verse bosvruchten en houten beelden. Het hotel heeft een klassieke koloniale uitstraling en een prachtige tuin. Maar de reden om hier te verblijven is toch wel de ligging en het spectaculaire uitzicht over de vallei. Die namiddag hebben wij een leuke paardrijdtocht door de bergen gemaakt, echt een aanrader, maar je kan er ook fietsen huren en zonder gids rondfietsen of je kunt je laten rondleiden in een open jeep.

Op safari in Liwonde National Park

Vanaf de ingang is het nog een uur rijden naar Mvuu Camp. Kenmerkend zijn de open zand en grasvlaktes met palmbomen en de hele rare kronkelende boomstammen die bijna kunstzinnig zijn, met dieper in het park dichte bebossing. In Mvuu Camp hebben we een heerlijke tijd gehad, onze kamer was op en top, stijlvol ingericht en met veel details en natuurlijke elementen. En brulkikkers voor de deur, “terwijl ‘s avonds de vogels klonken alsof er bavianen in de bomen schreeuwden.

Zimba Safaris Malawi Majete Liwonde Zomba Fisherman lake huwelijksreis cultuur natuur reis tropisch strand 2014 2015 2016Tijdens de bootsafari over de Shire Rivier hebben we stoeiende olifanten lange tijd van dichtbij kunnen filmen. De boot vaarde dicht langs de oever toen ineens een nijlpaard uit riet stoof, de gids schrok en startte snel de motor, het kolossale beest volgde ons nog enkele meters achterna. De moeder had waarschijnlijk een jong bij zich. Verder hebben we nog waterbuffels, impala’s, krokodillen en mooie vogels kunnen zien.

Op een game drive zijn we midden in een groepje olifanten beland en hebben we een poosje moeten wachten voordat we verder konden. Andere dieren die we hebben gezien zijn zebra’s, impala’s, sabel antilopen, kudu’s, visarend en everzwijnen.

De lodge een fijne lounge en een zwembad, alles wat we nodig hadden om ook even lekker te kunnen luieren. ’s Avonds hebben een avond gamedrive gedaan en omdat het wat frisser was geworden waren er zelf dekens aanwezig. We hebben hyena, stekelvarken en 2 gezien, helaas geen leeuwen.

Tropisch Lake Malawi

Zimba Safaris Malawi Majete Liwonde Zomba Fisherman lake huwelijksreis cultuur natuur reis tropisch strand 2014 2015 2016Het bandenspoor liep dwars door de bush, na een uur hobbelen in de auto leken we verdwaald om veel verder aan te komen bij het dorp Chembe. Het zandpad dient ook als autoweg door het dorp en onze wagen schuurde op enkele centimeters langs de rieten daken van de hutjes. Het dorp was één en al drukte en vreemde blikken keken ons aan. Aan het begin van de hoofdstraat ligt Chembe’s Eagles Nest. Mijn eerste huisje op het strand, de chalet was eenvoudig maar van alles voorzien. Wanneer ik naar buiten stapte, stond ik zo op het brede strand met uitzicht op het mooie blauwe water en een eilandje. Aan het strand grenzend is een rotsgedeelte dat je naar boven kunt bewandelen voor een mooi uitzicht over de baai.

Van een lokale bewoner hebben we een rondleiding gehad door het dorp, dat zich enkele km’s uitstrekt langs de oever van het meer en bestaat vooral uit hutjes, kleine betonnen huisjes met rieten daken,  winkeltjes, marktstalletjes, een enkele bar. Vooral kinderen begonnen ons te begroeten en de honden, kippen en geiten scharrelden overal doorheen. Later die avond bleek dat dit dorp nooit slaapt! ‘s Ochtends vroeg hoor je al weer de eerste klanken van  gospelmuziek. De rondleiding was erg leuk en heeft een goede indruk gegeven hoe de mensen hier leven.

Honeymoon Resort

Zimba Safaris Malawi Majete Liwonde Zomba Fisherman lake huwelijksreis cultuur natuur reis tropisch strand 2014 2015 2016De bedoeling was om ons hier 3 dagen te laten verwennen in Makokolo. De lange oprijlaan heeft fel gekleurde bougainvilles en leidt naar een tropisch resort. We werden hartelijk onthaald door de manager, een zeer vrolijke en grote man die ons meteen een drankje aanbood en rondleidde.

Het resort geeft een honeymoon achtige indruk met een wit zandstrand met palmbomen, grote patio’s met tropische planten en grote houten beelden en een flink terras dat uitkijkt op het meer en het grote zwembad met poolbar. Onze lakeside cottage was voor ons een weelde, prachtige houten meubels en hand geborduurde lakens, erg ruim, een mooie grote badkamer met twee wasbakken en overal kleine Afrikaanse details. We hebben heerlijk kunnen dineren en luieren op het strand.

En we hebben een leuk tochtje gemaakt naar Bird Island en de visarenden gevoerd. Met de kayak zijn we een heel stuk langs de oever gevaren waar je vooral vissers bezig ziet met hun netten, mensen die zich baden of wassen doen en de strandjes van de andere accommodaties.

Honderen houten beelden

De laatste dag, we sloegen af naar Kungoni, een hobbelige weg dwars door een druk marktje, langs een dorpje, de heuvel op naar het beeldhouwcentrum van Mua Mission. Het oogt als een warrig geheel van artistieke bouwwerken, galeries, werkplaatsen, enorme beelden en tuinen met grote tropische planten. De beelden, bijzondere hekwerken en deuren zijn uit hout gesneden door de bewoners van de omliggende dorpen. Nog nooit in mijn leven heb ik zoveel houten kunstwerken zo nauwkeurig uitgesneden en bewerkt gezien, in de galerie moeten wel honderden kunstwerken staan en ze reiken tot aan het plafond. Hoewel ik niet een echte affiniteit met kunst en beelden heb vond ik dit wel geweldig om te zien. Jammer dat we niets groots konden meenemen met het vliegtuig, maar het was zeker een bezoekje waard.

Enthousiast geraakt en wil je ook een (safari) reis naar Malawi? Neem contact op met Zimba Safaris voor meer informatie of een vrijblijvend reisvoorstel.